Powered by VipTek

Предавање о кубанској кинематографији




Prof. dr Ljiljana Bogoeva Sedlar je u četvrtak, 24. maja 2012. godine, održala predavanje o kubanskoj kinematografiji na Akademiji umetnosti u Beogradu, potrudivši se da pregled opšte istorije kubanske kinematografije sve do današnjih dana slikovito protumači u kontekstu istorijskih i društvenih događaja koji su neminovno uticali na razvoj filma na Kubi.

Studente i profesore Akademije umetnostikratkim izlaganjem o sadašnjoj istorijskoj prekretnici i značaju koji Vlada Republike Kube pridaje umetničkom delovanju u državi, pozdravila je i upoznala Njena ekselencija Ambasador Republike Kube u Srbiji Mercedes Martinez Valdes.

Prof. dr Ljiljana Bogoeva Sedlar je u svom predavanju ponudila nesvakidašnju, inventivnu i na manje aktualizovanim istorijskim činjenicama fundiranu interpretaciju kinematografije čiji su revolucionarni i filmski akteri kroz borbenu društveno-kulturnu interakciju stvorili "umetnost par excellence našeg veka".

Iskustvo post-revolucionarne kubanske kinematografije jeste iskustvo umetnika kao aktivnog učesnika revolucionarnog procesa koji ukida antagonizam između stvaraoca i njegovog socijalnog konteksta.

Posle osamdeset snimljenih filmova koji su prethodili revoluciji, početkom 1959. godine otvoreno je novo poglavlje razvoja filmske industrije dokumentarnim radovima autora kao što su  Tomás Gutiérrez Alea i Julio García Espinosa koje će kulminirati formiranjem Kubanskog instituta umetnosti i kinematografske industrije.

Havana se s razlogom ponosi i Međunarodnim festivalom nove latinoameričke kinematografije, najprestižnijim i najznačajnijim festivalom te vrste koji se održava svake godine od 1979.

Međunarodnu školu kinematografije, televizije i videa u San Antonio de los Baños blizu Havane pohađaju stotine studenata iz čitave Latinske Amerike.

Čitav ovaj institucionalni okvir potvrda je podrške kubanske države filmskim stvaraocima.

Komunikabilnost filmova kubanske kinematografije se temelji na trajnom opredeljenju koje daje prednost autorskoj imaginaciji u odnosu na  tehnologiju filmske proizvodnje. S druge strane, evidentan je balans između individualnog umetničkog izraza i socijalne odnosno političke odgovornosti koji predstavljaju integralne komponente kreativnog procesa. Kubanski kinematografski izraz je, i prema svedočenju prof. Bogoeve Sedlar, nepredvidiv upravo stoga što ne sledi automatizam industrijski etablirane kreativnosti.

Predavanje je doprinelo utisku o neophodnosti distanciranja od stereotipa kubanske kulture svedene na “salsu zalivenu rumom“ i produbi saznanja o filmskim autorima koji imaju autentičan alternativan odgovor na prazninu blokbasterske, osobito holivudske, industrijske produkcije.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Bookmarks
Насловна Контакт Документа друштва Обавештења Галерија Активности друштва Петорица кубанаца Корисни линкови Eurocuba
Друштво српско - кубанског пријатељства Београд